紙の本
起業家の先にあるもの
2000/11/20 00:48
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投稿者:katokt - この投稿者のレビュー一覧を見る
SGIからネットスケープ、さらにヘルシオン(この企業はよく知らないな)を作った男ジム・クラークの本。80年代の宇宙の中心、投資銀行を描いたマイケルルイスが、90年代の中心、コンピュータ産業について語っている。
だいたいドットコム企業ひとくくりの悪い病気はまだ健在みたいだね。持ち上げる時は持ち上げて、落とす時はとことん落とす。詳しくは
紙の本
ジム・クラークは何をしてきたか
2001/04/09 00:28
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投稿者:格 - この投稿者のレビュー一覧を見る
シリコン・グラフィックス、ネットスケープ、ヘルシオンと3つの会社を次々に起こし、成功させてきたジム・クラークが何を考え、どう行動してきたかの記録。成功させてきた、ということ自体には若干の、いや、かなりの疑問をもたざるをえないのだが、何億ドルもの企業価値をもつ企業にしてきた、という意味では成功と言えるのだろう。
シリコン・グラフィックスはあきらかに世の中で成功した企業であるが、クラークとしては失敗である。それは、自分自身には金が残るようにしなかったからであり、結局、自分が雇ったCEOから追われる様にして会社を去ることになってしまった。そこで、あたらしい、ビデオ・オン・デマンド(もしくはデジタルテレビと言うべきか、ちょっと早かった)の構想をぶちあげ、MSもオラクルもそこに熱狂させた挙げ句、自分はネットスケープをさっさとたちあげ、今度は自分や技術者に金が残る様に考え、成功させ、莫大な金持ちになる。そして、ネットスケープが傾く、ことを感じ取ると、すぐに、次のヘルシオンを立ち上げる。バブル崩壊に近いところでIPOに失敗しそうになるが、いったん延期のあと危うく成功。いったい、この企業は今もって、成功しているようには見えないが、どうなっているのだろうか。ヘルシオンのビジネスモデルはこの本の記述を見る限りまったく不明確。他の成功した二つの企業については、私は知っているから分かるものの知らない人が読んで分かるとは思えない。
ただ、ヘルシオンを立ち上げる際の技術者引き抜きのテクニックは参考になる。やはり、会社を一つ立ち上げるのはそう簡単には行かないし、きれいごとで行くはずもない。技術者をいかに引き抜くかは最重要事項なのだろう。
ビジネスに関する丁寧な記述が少ない。実際に、クラークは夢中になっていたのだろうが、ヨットに関する記述ばかりが目立ち、いま一つ理解しにくい点が多く不満。
紙の本
起業について
2001/01/30 08:45
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投稿者:FROM - この投稿者のレビュー一覧を見る
分厚さの割に内容は薄い。
この本はジム・クラークについての本であり、ジム・クラークは起業家としては非常に優れた目を持っていると思う。しかし、この本に限って言えば、著者であるマイケル・ルイスがエンジニアでない為か、エンジニアが読むには物足りない。ジム・クラークと一緒にいた数日間の日記をそのまま本にしただけという印象だ。
実用書として読めない上、盛り上がりが無いだらだらとした「日記」である為、小説として読んでも面白く無い。
何かを得ようとしてこの本を手にしても時間を無駄にする事になるだろう。
紙の本
『ニュー・ニュー・シング』の魅力とシリコンバレーの本質(1)
2001/01/31 17:45
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投稿者:梅田望夫 - この投稿者のレビュー一覧を見る
*この書評はBizTech eBusinessに連載中の「シリコンバレー最前線」からの転載です。
本欄でマイケル・ルイス著「ニュー・ニュー・シング」についてご紹介してから約1カ月が過ぎた。
前回の寄稿では、読者の皆さんにあまり先入観を持ってもらいたくなかったので書かなかったのだが、私が「ニュー・ニュー・シング」を推薦したのは、著者ルイスが「シリコンバレーの中核に渾然一体として存在しているとんでもなさと尽きぬ魅力を、ジム・クラークという人物を通して描ききることに成功している」と感じたからだった。
ただ、その話をする前に、この1カ月を振りかえってみれば、私の友人や本欄担当の山岸君から感想文をもらったり、eコマースに関するメーリングリスト上で議論されている内容を読んだりして、大変面白かった。
サンプル数はそう多くなかったが、この本についての感想が、真っ二つに分かれていたからだ。山岸君を含む二十代の人たちからの評判はあまりよくなく、私と同世代または少し上のシリコンバレー通の人たちからは、逆に圧倒的な支持を得た。
山岸君の分析によれば、彼自身を含む不満派のポイントは、
(1) 多くの日本人にとってはジム・クラークもハイペリオン(ジム・クラークのヨット)も特別ではない。特にIE登場以降にインターネットを使い始めた多くの若い世代にとっては、ネットスケープやジム・クラークについて強い思い入れがない。
(2) だからなぜこの本がジム・クラークとハイペリオンに執拗にフォーカスするのかがわからない。
(3) むしろ、ネットスケープとインターネットエクスプローラーとの競争やマイクロソフトの独禁法違反訴訟、ヘルシオンなどインターネット史上の大事件の数々についての描写が中途半端で概要がつかめないので、結局この本は何が言いたかったんだという不満を抱かせる結果となっている。
の3点だという。
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「2度あることは3度ある。3度あることは…」それがこの本を初めて読みえたときに最初に頭に浮かんだことだった。つまり、高性能ワークステーションのシリコングラフィックスを創業してコンピュータの世界に3Dを持ち込み、ネットスケープで世界をインターネットの渦に巻き込み、米国ヘルスケア産業を引っくり返すヘルシオンを数十億円の企業にしたジム・クラークの4番目は何だろう、という期待を込めた問いかけだ。
まったくノウハウも顧客層も異なる企業を毎回、時価総額十億ドル単位の企業にしていくジム・クラークの後をついていきたくなる人がいても不思議ではない。実際、3つ目のヘルシオンでは、そう信じてついてきた技術者たちが奮闘してシステムは完成し、信じた者たちは報われたのだ。
どこからともなく生み出される「ニュー・ニュー・シング(先の先を行くアイデア)」によって、彼の周りはパラダイムシフトを起こしていき、彼はどんどん資産家になっていく。それを生み出す彼の頭の中には、特殊なレーダーでも入っているのかと思えば、実はネットスケープが創業間もなく上場した背景には、どうしてもヨット建造の資金が欲しかったから、という拍子抜けするような事実があったりする。次はもっと大きなヨット欲しさに、また新しいことを考えついたりするかもしれない。
とっぴなことを思いついては皆を説き伏せ新しいことを始めていくのは彼だけではないはずだが、なぜ彼は毎回成功するのか。好奇心、集中力、勘のよさ、金に対する執着心―― いろいろと理由は考えられるが、こうした要素をもつ人はほかもいるだろう。冒険小説の主人公にもれなくついてくる、何かが起きると予感させるもの、周りを巻き込んでいくパワー、それがひとつのカギなのかもしれない。
残念なのは、これがどう見ても、シリコンバレーにふさわしい話であることだ。日本のベンチャーにはこういうミラクルショットはないものか、日本にはこういう人はいないものか、登場を期待するのみである。(加藤千秋)
内容(「BOOK」データベースより)
IT革命は、この男から始まった。先の先を行くアイデア(ニュー・ニュー・シング)を次々とビッグビジネスに仕立て、巨万の富に変える現代の魔術師、ジム・クラーク。怒濤のようなIT最前線(フロンティア)でひときわ輝きを増す男の魂を描き、時代精神を浮彫りにした傑作。有力紙誌絶賛の全米ベストセラー。
内容(「MARC」データベースより)
先の先を行くアイデアを次々とビッグビジネスに仕立て、巨万の富に変える現代の魔術師、ジム・クラーク。怒涛のようなIT最前線でひときわ輝きを増す男の魂を描き、時代精神を浮彫りにする。
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Michael Lewis was supposed to be writing about how Jim Clark, the founder of Silicon Graphics and Netscape, was going to turn health care on its ear by launching Healtheon, which would bring the vast majority of the industry's transactions online. So why was he spending so much time on a computerized yacht, each feature installed because, as one technician put it, "someone saw it on Star Trek and wanted one just like it?"
Much of The New New Thing, to be fair, is devoted to the Healtheon story. It's just that Jim Clark doesn't do startups the way most people do. "He had ceased to be a businessman," as Lewis puts it, "and become a conceptual artist." After coming up with the basic idea for Healtheon, securing the initial seed money, and hiring the people to make it happen, Clark concentrated on the building of Hyperion, a sailboat with a 197-foot mast, whose functions are controlled by 25 SGI workstations (a boat that, if he wanted to, Clark could log onto and steer--from anywhere in the world). Keeping up with Clark proves a monumental challenge--"you didn't interact with him," Lewis notes, "so much as hitch a ride on the back of his life"--but one that the author rises to meet with the same frenetic energy and humor of his previous books, Liar's Poker and Trail Fever.
Like those two books, The New New Thing shows how the pursuit of power at its highest levels can lead to the very edges of the surreal, as when Clark tries to fill out an investment profile for a Swiss bank, where he intends to deposit less than .05 percent of his financial assets. When asked to assess his attitude toward financial risk, Clark searches in vain for the category of "people who sought to turn ten million dollars into one billion in a few months" and finally tells the banker, "I think this is for a different ... person." There have been a lot of profiles of Silicon Valley companies and the way they've revamped the economy in the 1990s--The New New Thing is one of the first books fully to depict the sort of man that has made such companies possible. --Ron Hogan
--このテキストは、 ペーパーバック 版に関連付けられています。
From Publishers Weekly
While it purports to look at the business world of Silicon Valley through the lens of one man, that one man, Jim Clark, is so domineering that the book is essentially about Clark. No matter: Clark is as successful and interesting an example of Homo siliconus as any writer is likely to find. Lewis (Liar's Poker) has created an absorbing and extremely literate profile of one of America's most successful entrepreneurs. Clark has created three companiesASilicon Graphics, Netscape (now part of America Online) and HealtheonAeach valued at more than $1 billion by Wall Street. Lewis was apparently given unlimited access to Clark, a man motivated in equal parts by a love of the technology he helps to create and a desire to prove something to a long list of people whom he believes have done him wrong throughout his life (especially his former colleagues at Silicon Graphics). As Lewis looks at the various roles of venture capitalists, entrepreneurs and programmers and at how these very different mindsets fit together in the anatomy of big deals, he gives readers a sense of how the Valley works. But the heart of the book remains Clark, who simultaneously does everything from supervise the creation of what may be the world's largest sloop to creating his fourth company (currently in the works). Lewis does a good job of putting Clark's accomplishments in context, and if he is too respectful of Clark's privacy (several marriages and children are mentioned but not elaborated on), he provides a detailed look at the professional life of one of the men who have changed the world as we know it. (Oct.)
Copyright 1999 Reed Business Information, Inc. --このテキストは、 ハードカバー 版に関連付けられています。
Book Description
As American capitalism undergoes a seismic shift, Michael Lewis, author of the bestselling Liar's Poker, sets out on a Silicon Valley safari to find the true representative of the coming economic age. All roads lead to Jim Clark, the man who rewrote the rules of American capitalism as the founder of (so far) three multi-billion dollar companies-Silicon Graphics, Netscape, and Healtheon. Lewis's shrewd, often brilliantly funny, narrative provides ahead-of-the-curve observations about the Internet explosion and how the success of Silicon Valley companies is forcing a reassessment of traditional Wall-Street business models.
Weaving Clark's story together with that of this new business phenomenon, Lewis has drawn us a map of markets and free enterprise in the twenty-first century and blown the lid off the changing economy.
--このテキストは、絶版本またはこのタイトルには設定されていない版型に関連付けられています。
About the Author
Michael Lewis is the author of several books, including the international bestseller "Liar's Poker." He holds an adjunct professorship at the University of California-Berkeley's journalism school and lives in Berkeley with his wife, journalist Tabitha Soren.
--このテキストは、絶版本またはこのタイトルには設定されていない版型に関連付けられています。